als ik dan toch het eerste topic mag openen waarom dan niet direct een discussie aansnijden? ::)
waar is meer vermogen uit te halen: een turbo geblazen micra of een micra met individuele gasklephuizen de zogenaamde individual throttle bodies?
en wat blijft langer heel? en waar moet je meer aanpassingen voor doen....
maar bovenal: welke voorkeur zou jij geven als het om je eigen auto zou gaan?
de druk van een turbo of het natuurlijke gejank van een toerenmotor?
Hheheheh.
TB's zijn leuk, maar zeer kostbaar. Daarnaast moet je meteen je ECU vervangen door een piggybag ECU. Anders kan je nooit je inspuiting regelen.
Turbo geeft vanuit onderin meer koppel, dus meer power, en goedkoper dan IB's. Maar IB's zijn wel duurzamer, denkende dat je meer moet vervangen. (o.a nokken e.d.)
Ik kies voor een Turbo (Als het goed is in September heb ik m.) Tot 0,5 bar is dit prima te doen, en betrouwbaar.
Let wel, elke vorm van motorische tuning is extra belasting voor slijtage.
ja dat is een vast gegeven. het warmrijden word ook steeds belangrijker met dat soort vermogens toenames toch?
Warm rijden is altijd belangrijk. Met Turbo word het nog belangrijker. En daar komt ook het cooling down process bij. Maar goed, elke vorm van tuning kent zijn punten.
Hoe kom je trouwens bij IB's?
ik vind het geluid van een natuurlijke ademhalende motor zo geweldig. het is begonnen met peugeotjes 106 met throttle bodies die ik vol los hoorde trekken. dat geluid vind ik gewoon geweldig! vandaag mijn voorliefde voor die dingen maar ja ik vind de micra het niet echt waard om er zoveel geld in te stoppen. dat zou ik dan wel weer willen met bijvoorbeeld een 350Z ofzo. gewoon omdat je dan wat unieks hebt. hier in nederland dan welteverstaan in japan grossieren ze in die dingen.
het is allebei erg leuk. mijn voorkeur gaat uit naar turbo. zeker omdat je dat rustig kan opbouwen. je hoeft niet gelijk 4000 euro uit te geven wat je dus wel hebt met tb's.
ook is het vermogen wat je er uiteindelijk mee kan halen veel hoger.
zelf denk ik wel dat tb's iets betrouwbaarder zijn dan turbo (tenzij je de begrenzer eraf haalt).
en het leukste van de turbo is eigenlijk nog de duw in de rug bij het opspoolen samen met het turbo geluid.
ja de duw in je rug is heel gaaf maar het geluid van tb's vind ik gewoon echt helemaal het einde!
de tb's van een bepaald type kawasaki passen op de micra. zijn wat goedkoper dan custom laten maken ;)
trouwens heb je met tb's het probleem dat je waarschijnkijk je rembekrachtiger moet verplaatsen.
het geluid kan ook wat TE zijn trouwens. zeker voor dagelijks gebruik.
ja das waar helemaal bij volgas! dat aanzuiggeluid is dan echt niet normaal! helemaal geweldig.
Ik rij zonder allebei maar haal toch bijna 30 pk meer uit mijn huidige blok.
Kan ook nog 15 pk bij na het aanpassen van de ecu,en moet zeggen turbo is leuk had ik het van te voren geweten had ik dat gedaan.
Maar als ik bij de 5000 toeren kom dan gaat de micra echt los en moet zeggen heb nog maar weinig auto's naast mij gehad die me toen kon bijhouden.
Zeker als ik dadelijk naar de 7500 toeren gaat :duim:
En dit is ook allemaal betrouwbaar,maar ook weer een beetje kostbaar :)
het schijnt dat er ook een 1.5 blok van nissan is waar het gasklephuis zo een op een van op de andere past. kan iemand mij vertellen welk blok dat is?
GA15 (DE dacht ik), van een 1.5 Almera.
Helaas kom je ze niet zo vaak tegen.
aha. waarom kom je ze niet zo vaak tegen dan? en van welk bouwjaar zijn die almera's? lijkt me wel een makkelijke en goedkope manier voor een paar pk extra! :D
Citaat van: biermagnaat op 08 augustus 2007, 20:01:33
aha. waarom kom je ze niet zo vaak tegen dan? en van welk bouwjaar zijn die almera's? lijkt me wel een makkelijke en goedkope manier voor een paar pk extra! :D
2000 tot 2002 zijn ze geleverd.
M'n ouders hebben zo'n almera gehad.
Bij de nissandealer waar ik werkte hadden ze er 2 staan.. ik weet niet of ze al zijn verkocht.. maar ja.
aha, dus dat word een beetje een gebed zonder eind om aan zo'n gasklephuis te komen ben ik bang.....
Ik had 't wel eens via een Japanse site opgevraagd, maar kwam toen voor zo'n gasklephuis volgens mij op minimaal 500 euro uit, ex verzenden oid.
das wel veel geld... er schijnen ook verloop plaatjes te zijn zodat een gasklephuis van een 1.6 er op past maar wat ik gelezen heb zijn die plaatjes alleen in japan te krijgen dus dat zie ik ook nog niet zo zitten...
ik denk dat je de juiste connetie's moet hebben.
en mijn japanse connecties gaan niet verder dan het plaatselijke restaurant :D
Citaat van: biermagnaat op 13 augustus 2007, 12:30:13
das wel veel geld... er schijnen ook verloop plaatjes te zijn zodat een gasklephuis van een 1.6 er op past maar wat ik gelezen heb zijn die plaatjes alleen in japan te krijgen dus dat zie ik ook nog niet zo zitten...
Plaatje op maat laten maken bij een goede lasboer.
en wat zou zo'n plaatje dan ongeveer kosten denk je?
Tientjes werk...
aha maar weet dan ook iemand precies wat voor gasklephuis ik moet hebben van welke 1.6 motor zeg maar?
GA16DE
nou ik toch lekker aan het zeuren ben: in welke auto's is dit blok gelevered dan?
Nissan Sunny en nog 1 dacht ik, maar weet niet precies welke.
is de sunny van 93 tot 95 neem ik aan?
almera tot 2000 is die klep ook geleverd.
ik ga wat dingtjes doen met mijn inlaat ga der een 2.0 gas klep op zetten.
en als het goed is wil ik mijn cilinder kop ook wat mee doen :wave:
ik zit er ook aan tedenken om tijdelijk 1.4 motor in de redscorpion teleggen en het 1.6
helemaal atmos aantepassen.
miss laat ik een kop van een amerikaanse 1.6 overkomen maar daar denk ik nog over wand ik wil de europese inlaat hebben en ik heb geen idee of die past.
jullie zien en horen het wel eerst maar sparen.
het scheelt wel geld als je er zelf in verdiept veel lezen is belangrijk en info op zoeken wat je wilt doen en gaat doen.
bvb als een spagetie spruitstuk monteert is leuk win je wat mee maar je moet de uitlaat ook aanpassen voor optimaal benut van dat spruitstuk en dan heb ongeveer 10 pk winst enzo moet je stapje voor stapje gaan uitzoeken. :wave:
grtzz
michiel
wil je je gasklep dan verkopen?
dat zal wel even duren maar als alles loopt wil ik hem wel verkopen.
wand moet nog sparen.
grtzzz
michiel
ok naja dan zien we wel of ik uhm dan nog nodig heb.
Citaat van: redscorpion op 15 augustus 2007, 13:30:23
almera tot 2000 is die klep ook geleverd.
ik ga wat dingtjes doen met mijn inlaat ga der een 2.0 gas klep op zetten.
en als het goed is wil ik mijn cilinder kop ook wat mee doen :wave:
ik zit er ook aan tedenken om tijdelijk 1.4 motor in de redscorpion teleggen en het 1.6
helemaal atmos aantepassen.
miss laat ik een kop van een amerikaanse 1.6 overkomen maar daar denk ik nog over wand ik wil de europese inlaat hebben en ik heb geen idee of die past.
jullie zien en horen het wel eerst maar sparen.
het scheelt wel geld als je er zelf in verdiept veel lezen is belangrijk en info op zoeken wat je wilt doen en gaat doen.
bvb als een spagetie spruitstuk monteert is leuk win je wat mee maar je moet de uitlaat ook aanpassen voor optimaal benut van dat spruitstuk en dan heb ongeveer 10 pk winst enzo moet je stapje voor stapje gaan uitzoeken. :wave:
grtzz
michiel
Nu heb ik een vertaal programma gebruikt om te lezen wat hier staat.
Wat wil je bereiken met een SR20DE gasklephuis op een GA16? Dat past nooit, kleppenhuizen zijn totaal anders.
als het past pak je natuurlijk heel snel heel veel meer lucht naar binnen maar als het niet past lijkt het me een beetje een zinloze bezigheid om het pas te gaan maken. je pakt er natuurlijk wel wat winst mee maar zo gigantisch veel zal het ook weer niet zijn denk ik.
igor wat berijk jij met een turbo meer slijtage aan je motor en de kans bestaat met jou weg gedrag dat je snel in je kist verdwijnt.
stel niet van die domme vragen jongen als het goed is staat in mijn verhaal dat ik als eerst uitzoek voor ik wat doe.
dus heeft enig zins nut.
en als jij het ook niet begrijpt lees het dan lekker niet.
wand spelling is nooit mijn favoriete vak geweest.
daarom ben ik ook een vak man en geen computer kenner of kantoor personeel.
grtzz
michiel
Wat ik bereik met een turbo? Berg koppel en lol.
Jij kent mijn weggedrag niet, dus daar mag je wederom niet over oordelen. Je bent wel erg persoonlijk. Al al helemaal iemand met de dood te bedreigen, gaat naar mijn mening te ver. Ik ben ook niet persoonlijk richting jou Michiel!
Ik vraag je gewoon simpel, wat je wenst te bereiken. Simpele vraag, zonder negatieve bedoelingen.
Dat je niet kan spellen, neem ik je niet kwalijk, maar het leest verwarrend. En ik ben gelukkig geen computerkenner of kantoorpersoneel ;)
Oke beste mensen nu weer ontopic.
Ik denk dat we het hier over de micra tuning hebben.
Persoonlijke geschillen graag per pm uit praten.
dan de antw op je vraag igor een hoop lol zonder turbo.
laten we het er ophouden dat ik wat geleerd heb met mijn opleiding kwa cv ketels betreft :wave:
en die kennis pas ik ook toe in mijn auto zoveel mogelijk.
en dan elke keer stapje hoger.
grtzz
michiel
Is dit ook een mannier om je micra meer power te geven? ipv turbo's enz?
http://www.speurders.nl/autosonderdelen/onderdelenoverigemerken/37211578/20_pk_extra_voor_diesel_auto_s_tdi_jtd_cdi_hdi_.html?at_id=facet_55152792*list&af_id=catlevel1&af_val=2002&title_descr=micra&sort=prijs&sg=1&offset=64
Voor sommige diesels kan dat wat uitmaken, maar voor de meeste benzine auto's heeft dat zonder heel veel aanpassingen weinig nut.
Citaat van: kilzone op 06 maart 2008, 19:07:10
Is dit ook een mannier om je micra meer power te geven? ipv turbo's enz?
http://www.speurders.nl/autosonderdelen/onderdelenoverigemerken/37211578/20_pk_extra_voor_diesel_auto_s_tdi_jtd_cdi_hdi_.html?at_id=facet_55152792*list&af_id=catlevel1&af_val=2002&title_descr=micra&sort=prijs&sg=1&offset=64
Voor de Micra is dat niets, maar je kan wel beginnen met uitlaatje, sport luchtfilter, goede bougies, goed onderhoud, eventueel benzinedrukregelaar of andere nokkenassen.
Heb net een nieuwe Nissan uitlaat eronder geplaatst, tussenpijp en demper. Van marcel overgekocht. Zitten nieuwe bougies in, en olie, goed onderhouden enz, maar hoe kan je op een kleine mannier iets meer power eruit halen? 1.0 liter motortje in een auto van 800 kilo is nog best mooi dacht ik. Optrekken enzo gaat super. Met grotere banden kan je een hogere top halen, maar zal je vermogen op de banden afnemen.
Zou je verschil merken door zon aparaat te kopen, en je luchttoevoer vergroten waardoor je motor meer koude lucht kan aanzuigen? (dan een inlegfilter bestellen met een grotere doorlaat (30% meer)
Zou je dan verschil gaan merken?
En werkt dit uberhoud wel met benzine auto's dit apparaatje, of is er een mogenlijk om in je ECU wat te veranderen dat je wat meer vermogenwinst kan krijgen?
Citaat van: nismo op 06 maart 2008, 20:03:29
Voor sommige diesels kan dat wat uitmaken, maar voor de meeste benzine auto's heeft dat zonder heel veel aanpassingen weinig nut.
Als ik eerlijk ben denk ik dat het zowieso slimmer is om een 1.3 te nemen áls je extra vermogen wilt en dan eens verder kijken.
Dit omdat een 1.0 en een 1.3 al best veel in vermogen schelen, en om alleen al op het vermogen te komen van een 1.3 met een 1.0 kost toch best wat moeite.
Ik zou met een 1.0 gewoon lekker zuinig rijden en over een tijdje misschien eens kijken voor een 1.3 of 1.4 oid.
zag op marktplaats een blokje 1.4 voor 600 euro. Past dit zo 1 op 1 in mn micra?
Dit omdat een 1.0 omgerekend ongeveer 55 pk heeft en een 1.3 al 75 pk heeft. Om met een 1.0 die 20 pk verschil te winnen moet je flink bezig gaan en zal het rendement groter zijn als je voor een 1.3 zou gaan dan.
Dat van dat blok zou ik niet weten
Maar, heb nog niet het geld ervoor om een ander blokje te kopen ofzo. maar als ik met met dat kastje, en me inlaat verander, zou ik dan 10PK winst eruit kunnen halen?
ik weet bijna zeker dat je dat niet gaat redden. Dat kastje werkt (voor zover ik weet) niet bij jou blok, mocht ik dit verkeerd hebben hoor ik het graag.
En met alleen je inlaat zal je het niet redden ben ik bang.. want zoveel vermogen geeft dat niet aangezien je niet een heel erg hoog begin vermogen hebt.
oke, maar ik zal eens gaan beginnen me filterhuis aan te passen.
Nog even een offtopic vraagje. Zijn er sierstukken die je op je orinele pijp kan zetten maar die ook een sportgeluidje geven?
Zojah, waar kan ik die kopen?
Sierstukken zegt het al, is alleen voor de sier.
Wat je wel kan doen en redelijk goedkoop is de nokkenassen van een 1.3 in een 1 liter moter monteren, dit scheelt naar verhouding een hoop vermogen.
Aangezien een ECU van een K11 niet te herprogrammeren is, is zo'n apparaatje geldverspilling voor een Micra.
Wat dat ding doet is waarschijnlijk alleen meer brandstof inspuiten, en erg veel heb je daar op een Micra niet aan. Je kan beter dan eerst kijken of je meer lucht toe kan voegen, de benzine regelt de ECU dan zelf wel, daar is hij slim genoeg voor.