ik vond via beekracing een lijst van beschikbare nokkenassen voor een micra
http://beekautoracing.nl/show.php?model=2&cat=48
http://www.catcams.co.uk/acatalog/Nissan_CG13DE.html
maar zijn nokkenassen van de CG13DE (1.3) uitwisselbaar met de CGA3DE (1.4) ???
ik heb de prijslijst al opgevraagd :)
Hou maar up to date. Dan weet ik ook eens wat en geld er in mijn blokje gestoken is :P
Zijn niet uitwisselbaar..
Cg13 nokken drijven de ontsteking aan.. CGA3 nokassen doen dat niet dus zullen hoogstwaarschijnlijk korter zijn
bedankt voor de info jeroen, ergens had ik dat wel verwacht :(
ik heb de prijslijst binnen en wat blijkt ze staan er niet in :'(
Snel blok bouwen betekent CG13..
CGA3 is ontwikkeld voor minder uitstoot en zuiniger rijden.. Niet als performance motor!
Citaat van: Jeroen330 op 19 februari 2014, 16:55:39
Snel blok bouwen betekent CG13..
CGA3 is ontwikkeld voor minder uitstoot en zuiniger rijden.. Niet als performance motor!
helemaal waar jeroen, ik was gewoon een beetje aan het rondkijken wat nog wel mogelijk was :)
De nokken laten verslijpen :)
Citaat van: thieme op 19 februari 2014, 18:32:48
De nokken laten verslijpen :)
met verslijpen worden ze wel scherper, maar niet groter hé
dus dan zou je met shims moeten werken, en dus waarschijnlijk je buckets moeten oplassen en afdraaien
Citaat van: thieme op 19 februari 2014, 18:32:48
De nokken laten verslijpen :)
nee als het al mogelijk was dan was ik opzoek gegaan naar een set die er meteen in kan.
Citaat van: thom-micra op 19 februari 2014, 18:41:38
met verslijpen worden ze wel scherper, maar niet groter hé
dus dan zou je met shims moeten werken, en dus waarschijnlijk je buckets moeten oplassen en afdraaien
ja en dat is te veel werk om te laten doen :)
Ik heb inderdaad ook voor veel duurdere tomei cams gekozen in plaats van verslijpen door de shims maar het is alsnog een optie. En shims kan je ook onder je buckets plaatsen voor zover ik heb gelezen op het engelse forum. Als je dan weet van goh door het verslijpen zijn de nokkenassen 0.4mm lager (ik noem maar wat) dan kan je gewoon een 0.4mm shim onder iedere bucket plaatsen.
klopt, maar moet waarschijnlijk ook custom worden gemaakt lijkt me.
maar ik ga ook gewoon voor tomei, of aspect
Hmm ik verveelde me en was nog ff bij Humphris aan het kijken en zijn cams maakt hij schijnbaar gewoon voor cga3. Prijs komt op 502,50 pond en dat is op dit moment +- 610 euro
Iets verder zag ik:
Light Weight one piece special flywheels for coil pack engines
Approx 3.5Kg
P.O.A Available Feb 2014
Ik dacht eerst dat vliegwiel hetzelfde zou zijn maar dus toch niet.
hallo allemaal, ik heb een vraag ivm de nokkenas.
ik heb een cg13 motortje en ik wil graag snelle nokkenassen dr in gooien.welke zijn nou het beste, hoeveel pk levert het me op, is het inbouwen en gaan (plug en play om het zo te zeggen) en wat kost dat ongeveer? bij voorbaat dank! :)
http://www.humphrisrallysport.co.uk/
Snelle nokkenassen zijn erg schaars en prijzig, je mag al blij zijn als je n set kunt vinden.
Aangezien je met nokkenassen goed moet oppassen met je distributiebutie ketting is het niet bepaald plug n play.
Kunt beter beginnen met een sportuitlaat dat is makkelijker en goedkoper
bedankt voor de snelle reactie.
ik wil wel echt gaan zoeken naar nokkenassen, alleen ik wil eerst wel graag weten wat het ongeveer kost, zo heb ik bijv gelezen dat nokkenassen ongeveer n 600 euro kosten, maar alle andere kosten ( zoals eventueel extra benodigdheden) wil ik ook graag in mn rekenplaatje mee nemen dus vandaar de vraag.
maar waar moet ik rekening mee houden met de ketting dan? wat moet er eventueel aangepast worden zodat ik andere nokkenassen kan draaien? want ik zit wel serieus te overwegen om er toch echt geld voor appart te gaan leggen :0 :)
http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product_search.php?search=micra&go.x=0&go.y=0
hier een li kje naar wat ik gevonden heb, en dan wil ik de onderste graag hebben, alleen de prijs indicatie is me nog niet helemaal duidelijk (ben nog beetje noob met dit soort dingen), mischien dat iemand n kijkje wil nemen en me kan vertellen of het wat is? ik wil de 12 pk versie, lijkt me het mooist.
Je kunt ook even contact opnemen met de leveranciers hier in Nederland.
met scherpere nokkenassen ben je gevoeliger voor rek in je ketting dus of je motortje moet lekker fris zijn, of je vervangt de kettingen of je zorgt dat je 2 verstelbare nokkenastandwielen erbij haalt en het dan goed laat afstellen.
Heb een tijdje 256 graden nokkenassen in een motor met 214K gehad maar die kreeg ik niet lekker aan het lopen.
Met scherpe nokkenassen kan de motor meer luchtverwerken. Maar dan moet de motor dat wel binnenkrijgen.
Dus openluchtfilter en ga15TB (groter gasklephuis).
Daarnaast moet het ook weer weg dus heb je een spruitstuk en decat nodig.
Het is wel veel geld voor maar 15-20pk in totaal :P
is er een alternatief dan? ik heb nog nergens echt een alternatief gevonden wat niet intens veel geld kost. als die er wel is hoor ik het graag natuurlijk. maar in iedergeval, ander spruitstuk gaat een maat van me lassen(is de planning) en de 2e cat is er zoizo al uit, maar heb ik persee een ander gasklephuis nodig om het goed lopend te krijgen dan? en de ketting moet dan dus zoizo vervangen worden als ik het goed begrijp
Nee een alternatief is er niet echt met een k11.
De 1.3 is door nissan immers gemaakt voor zuinigheid niet om performance.
Als je alle motorische modificaties doorvoert mag je blij zijn met 100pk.
Dat is leuk met het lage gewicht van de k11 maar verwacht geen wonderen.
Daarnaast zijn aanpassingen aan het onderstel en remmen nodig om het goed op de weg te krijgen en tijdig te kunnen stoppen.
In mijn ogen is een 1.3 heel goed te tunen.
Maar wat Thieme.zegt klopt. Ketting rek zorgt ervoor dat je nokassen steeds wat later gaan lopen. Geen probleem voor een motor met standaard nokassen want die zetten de kleppen niet zo lang open. Het timing verschil maakt de auto iets trager maar loopt voor beide nokassen gelijk op.
Het probleem wat ontstaat bij snelle nokassen is dat deze de kleppen langer en verder open laat staan. Zo komt er meer vulling in de cilinder wat met de juiste brandstof toevoer leidt tot een groter rendement van je cilinderinhoud en daarmee per slag dus meer vermogen.
Als een distributie ketting oprekt en je hebt snelle nokassen dan komt de overlap op je ontsteking in de buurt wat kan resulteren in misfires en geen vermogenswinst of in erge gevallen zelfs vermogens afname.
Uit een CG13 kun je genoeg vermogen halen, mits je meerdere punten aanpakt. Niet alleen het monteren van snelle nokassen zorgt voor betrouwbare power.
Hoe bouw je zoiets op?
Begin met her verbeteren van de flow. Zuurstof moet eenvoudiger de motor in kunnen en na verbranding kunnen verlaten. Verhoog de flow met een andere uitlaatlijn die uitlaatgassen sneller afvoeren. Neem een grotere gasklep en wellicht ander inlaat spruitstuk om de ingaande flow te verhogen.
Daarna kun je snelle nokassen plaatsen waar je ook echt winst uit gaat halen. Let wel, het mechanische onderhoud waaronder je distributie zal tiptop moeten zijn. Nieuw dus. Met de juiste toename van brandstof en snelle nokassen die de kleppen per slag langer en verder open zullen houden zul je het beste vermogen eruit halen..
In de tussentijd is het ook handig je remmen en onderstel te upgraden zodat je ook nog eens tijdig weer tot stilstand kan komen...
bedankt voor de uitleg iedereen, en top jeroen! het is weer wat duidelijker geworden :) mn onderstel zal ik zoizo nog wat aan moeten doen inderdaad want heb mn interieur achter er voledig uitgehaald, dus als ik nu vol rem dan draait mn achterkant om mn voorkant heen, best vervelend :0 maar om even on topic te blijven, eerst sus inlaat en uitlaat aanpakken dan maar 🤔
Hoe gebruik je je auto
Vroeger werd er wel eens gesproken om de vbak van een 1.0 te monteren
Resultaat veel trek vermogen maar op de snelweg bijna niet te doen ivm hoge toeren
Ook is de vliegwiel af te draaien (max 30%)of te vervangen voor een lichtere
Kosten niet zoveel (paar honderd)met een leuke resultaat
Limpex motorsport in tilburg handelt ook met nokkenassen, hun sturen ze op naar een fabriek in frankrijk, die ze ook voor Schrick slijpt.
Kunnen dus in elk geweest profiel herslepen worden, of zelfs nieuw uit een blok ijzer.
ik was voor 2 nokkenassen 380 euro kwijt voor mijn Swift GTi blok, regrinds. 271 inlaat 261 uitlaat, was ze ongeveer 2 weken kwijt.
Je kunt een 1.0 vbak, vliegwiel en krukaspoelie plaatsen
http://www.micrafanclub.nl/index.php/topic,18670.0.html
Citaat van: Mitchs op 07 oktober 2017, 23:32:33
Limpex motorsport in tilburg ......
bestaat dat nog? daar heb ik in 15 jaar tijd nog niet 1 enkel goed verhaal over gehoord....
Ja bestaan zeker nog, maar hun sturen ze op naar frankrijk, naar de fabriek waar ze ook voor schrick slijpen, dus hun zijn enkel een tussen persoon..
qua contact etc, nergens wat op aan te merken iig.