Jeroen330's Project "Smoothy" --> K11 SRI

Gestart door Jeroen330, 02 september 2013, 17:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chiba_kun

Als je "groot" bent komt er wel eens iets anders (Audi) maar nu nog even niet, hahaha zo ken ik je weer Jeroen. :D

Ziet er netjes uit! Ben benieuwd en dan ook met je plannen met de LPG e.d.

Jeroen330

#16
Afgelopen week wat onderzoek gedaan naar LPG installaties en meerdere inbouwstations bezocht..


Bevindingen:

Qua LPG kun je een vloeibaar (LPI) systeem van Vialle laten inbouwen, of je kunt kiezen voor een Gasdamp (LPG) systeem. Prijzen zijn heel verschillend. Zo kost LPI inbouwen vanaf €2000,- en gasdamp vanaf €1500,- Bij LPI wordt de LPI via een injector vloeibaar ingespoten vlak voor de inlaatklep waardoor het systeem heel precies is. Een LPG systeem zet via een verdamper LPG om in dampgas wat vervolgens ook via een injector ingespoten wordt.

LPI wordt vaker gebruikt bij turbo toepassingen omdat LPI in vloeibare vorm een andere ontbranding heeft (lang verhaal, heeft te maken met het indalen op de zuigers voor de ontbranding etc etc)..

Nu hoorde ik dat LPI beter af te stellen was dan LPG.. dus ik ben gaan rondvragen over de voor- en nadelen. Brouwers LPG uit Hoogeveen had mij vervolgens uitgenodigd langs te komen voor een uitgebreide voorlichting! vandaag heb ik dat even gedaan!

Brouwers gaf mij aan met het oog op tuning te kiezen voor een LPG systeem van Vogels. Deze werkt op gasdamp met injectoren waarvan je de sproeiers (€3,- per stuk) op een later tijdstip nog kunt vervangen als je de motor gaat tunen. Ook werkt dit systeem vanuit de settings van de huidige ECU waardoor aanpassingen in de ECU van de Micra direct meegaan in het LPG systeem van Vogels. De software van Vogels is heel toegankelijk en kunnen zij per toerengebied de inspuiting bij- en afstellen. Kortom, ga je serieus tunen dan kan het LPG systeem compleet afgesteld worden op de nieuwe specs. Je kunt er zelf voor kiezen vanaf een bepaald toerental (bijvoorbeeld 5000 toeren) de motor weer op benzine te laten rijden!

LPI raadde hij af. De software van Vialle is minder toegankelijk en is niet precies af te stellen.. Hij pakt enkel de gegevens van de Micra ECU. daarbij hebben zij al (te)veel gevallen meegemaakt van kapotte LPI pompen na 80.000 km. hierdoor daalt de betrouwbaarheid van het systeem. Wordt de motor getuned en heb ik meer capaciteit van de injectoren nodig, dan moet ik 4 nieuwe injectoren komen a €126,- ex BTW. duur grapje dus.

op een rijtje:


LPI


Voordelen:
- Geen vermogensverlies (claimt de fabrikant)
- Precieze inspuiting
- Werkt vanuit de orginele ECU
- Nieuwste techniek

Nadelen:
- De brandstofpomp schijnt nogal snel stuk te gaan
- Duur €2000,-
- Software geeft weinig mogelijkheden tot tuning
- Injectoren hebben een beperkt bereik


Vogels LPG:

Voordelen:

- Geen vermogensverlies
- Werkt vanuit de orginele ECU
- Makkelijk af en bij te stellen
- Ideaal voor N/A tuningsdoeleinden
- Groot toerenbereik
- Goedkoper dan LPI (namelijk €1600,-)
- Betrouwbaar

Nadelen:
- Oudere techniek


Kortom, een Vogels LPG systeem €1600,- is voor mij de beste optie!

Psydan

Lijkt mij ook! Ik ben benieuwd!

Heb je verder nog andere plannen met deze micra. Of laat je de auto verder standaard?
Do not underestimate what you will never understand.

lurtz

dan ken je jeroen nog niet  O0

Marco330

Tipje van de sluier...:

En trekhaak voor z'n vouwwagen.  :P

Jeroen330

Citaat van: Psydan op 06 september 2013, 13:57:18
Heb je verder nog andere plannen met deze micra. Of laat je de auto verder standaard?

Standaard...... Natuurlijk niet!

Eerst maar even dingen die moeten gebeuren: LPG inbouwen, front vervangen, trekhaak eronder polijsten, verlagen en andere wielen en dan gaan we eens kijken wat..


Citaat van: Marco330 op 06 september 2013, 14:25:02
Tipje van de sluier...:

En trekhaak voor z'n vouwwagen.  :P

Jaloers?

Jeroen330


Riesh

Hoe zit het eigenlijk met de kleppen van de micra bij lpg/lpi gebruik ?
Ik weet dat de mazda die ik heb een extra klepsmering systeem nodig heeft, of is dit bij de micra niet  nodig ?
Micra Addict

Jeroen330

De Micra heeft een lichte gevoeligheid voor de "schone" LPG brandstof..
Doordat LPG een schone brandstof is tov benzine krijgen de kleppen te weinig smering op lpg. Daarom is het handig een klepsmeringsysteem te monteren
Qua systeem maakt het geen verschil of je LPi of LPG hebt..

Ik laat het er direct op zetten..

Je hebt een systeem wat centraal in de inlaat inspuit, maar ook een systeem wat in elke cilinder afzonderlijk inspuit. Beiden met doel dat de kleppen wat extra smering krijgen..

Ik laat dan natuurlijk het systeem monteren wat afzonderlijk inspuit van het beste merk: Flashlube

Fin San

Dag Jeroen,

Gefeliciteerd met je aankoop en verstandige keuze (dat lpg bedoel ik  ;D).
Zoals je mss nog weet ben ik ook enigszins geïnteresseerd en geïnformeerd omtrent lpg systemen en  mbt tot de keuze voor de lpg installatie kan ik het verhaal van Brouwers volmondig beamen. Vogels is imo de beste keuze voor deze auto, en om de reeds genoemde redenen.
Flashlube zou in theorie niet nodig moeten zijn, omdat de Micra geharde klepzetels heeft.
Wel zouden de kleppen elke 40k kilometer moeten worden gecontroleerd en evt afgesteld. Het kan natuurlijk nooit kwaad zeker als je van doortrappen houdt heb je wat meer "wear" natuurlijk en om de meerkosten hoef je het ook al niet te laten.

Als je nog wat wil shoppen voor prijzen raad ik je aan eens in de buurt van Eindhoven wat inbouwers te bellen. Hier is veel concurrentie en dat komt uiteraard terug in de prijzen. Hoewel er hier ook wat inbouwboeren zijn waar je niet niet moet komen  :-\

Jeroen330

Hey Vincent

Ik zoek wel een inbouwstation in de buurt omdat ik daar voor evt afstellen en garantie ook moet zijn. Geharde klepzetels is deels waar, alleen heeft Dick van Loon mij gewaarschuwd voor klepslijtage en zelfs vastgeslagen kleppen bij Micra's op LPG.. Het is mij meer uit voorzorg.

Het mooie van een nieuw systeem in laten bouwen is dat ik een ringtank kan monteren ipv een giga tank in de kofferbak en ik kan kiezen waar en hoe ik mijn vulaansluiting wil..

Als de vuldop in het achterscherm verwerkt zit dan is het vrijwel zeker dat het gaat roesten.. Ik heb een hele mooie oplossing gevonden voor de vuldop.. kijken of dat lukt!

lurtz

ben benieuwd man ieder geval leuk om te lezen

Leo

dat klinkt allemaal veel belovend :)
Mitsubishi Colt CZT 1.5T
Nissan Micra K12 1.6
Nissan Micra K11 1.4
Nissan Micra K10 1.2

Dinky

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je verbruik zal zijn!
Nissan Cube Z12
Nissan Micra K12
Volvo S60 Exclusive Edition
Nissan Primera P11-144
Nissan Almera N16
Nissan Almera N15
Nissan Sunny N14
Nissan Sunny N13
Nissan Sunny B11

Liever een tweedehands Japanse, dan een nieuwe Franse.

Kwarkieboy

Ik denk dat dit wel een leuke oplossing is voor de vuldop.



Achter de kentekenplaat zoals bij deze Chevy Impala '65
"Screenshot Pimp my Ride Impala Biodiesel"
K11 '95
K11 Aztek '00